Skuteczny e-mailing w pigułce

E-mailingKtóż z nas nie posiada własnego konta pocztowego? Chyba trudno znaleźć taką osobę. Darmowe konta pocztowe, dostępne na licznych portalach, to skuteczna zachęta dla każdego, kto chce przesyłać i otrzymywać wiadomości od znajomych i współpracowników w formie tak popularnego e-mailia.

Internet daje nam nieograniczone możliwości komunikacji, zaś poczta elektroniczna jest jednym z najpopularniejszych. Jej możliwości już dawno doceniła reklama, która w wirtualnej rzeczywistości może przybierać różne formy. Jedną z nich jest e-mailing, z którym kontakt ma każdy użytkownik skrzynek pocztowych. Bo któż z nas nie otrzymał tą drogą zaproszenia do udziału w promocji, konkursie czy innej akcji?

Pewnie większość z nas każdego dnia w swej skrzynce pocztowej znajduje kilka wiadomości o nowych produktach, polecanych usługach czy ciekawych ofertach. To najlepiej świadczy o tym, jak popularnym narzędziem marketingowym stał się e-mailing.

W jaki sposób można wykorzystać to narzędzie we własnej działalności?

Jak skutecznie zachęcać potencjalnych klientów do skorzystania z naszych usług?

E-mailing może przybierać różne formy. To, którą wybierzemy dla siebie, powinno być uzależnione przede wszystkim od rodzaju świadczonych przez nas usług bądź też sprzedawanych produktów.

Jedną z najpowszechniej stosowanych form e-mailingu jest wysyłka poczty elektronicznej do tych osób, które są zarejestrowanymi użytkownikami bezpłatnych kont w popularnych portalach internetowych. Taka usługa jest bezpłatna, a to oznacza (z punktu widzenia nadawcy wiadomości) dużą liczbę potencjalnych odbiorców treści reklamowej. Możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów, przy stosunkowo niskich kosztach czynią tę formę e-mailingu bardzo popularną. Niestety, taka przesyłka, masowo rozsyłana do użytkowników kont pocztowych, nie zawsze jest skuteczna. Większość z nas nawet nie otwiera takiego listu i automatycznie usuwa go do kosza. Dlaczego? Przesyłek takich jest zbyt wiele, nie zawsze tytuł maila nas zainteresuje, w efekcie nie odbieramy wiadomości.

Bardziej skuteczną formą przesyłki elektronicznej w marketingu internetowym jest e-mailing do bazy użytkowników wortali. Czym są wortale? Wortale to nic innego, jak portale internetowe, które jednak posiadają własną specjalizację i są skoncentrowane na jednej dziedzinie życia, np. na muzyce lub gospodarce. Wysyłając ofertę mailową do użytkowników kont odpowiednich wortali zyskujemy pewność, że trafi ona do osób zainteresowanych daną tematyką. Lepsze sprofilowanie czyni taką przesyłkę bardziej skuteczną, niestety z tą formą e-mailingu wiążą się już większe koszty. Choć wiadomość trafia do potencjalnie zainteresowanych ofertą osób, jej zasięg jest znacznie mniejszy - to drugi minus tego narzędzia.

E-mailing można zastosować nie tylko z celu przyciągnięcia nowych klientów, ale również jako metodę utrzymania kontaktu z tymi, którzy już są naszymi klientami. Tu można korzystać z posiadanej wewnętrznej bazy danych jako punktu wyjścia podczas rozsyłania informacji o nowych usługach lub produktach do dotychczasowych klientów. E-mailing taki ma wiele zalet. Jego koszty są stosunkowo niskie, zaś skuteczność - wysoka. Co więcej, taka wysyłka elektroniczna pozwala budować nam pozytywny wizerunek w oczach klientów. Ponieważ odbiorcy takiej wiadomości znają jej adresata, zwiększa się szansa na to, że zapoznają się z treścią wiadomości, zamiast wyrzucać ją do kosza.

To stałych klientów lub do użytkowników portali i wortali można wysyłać również wiadomość elektroniczną, noszącą miano newslettera. Newsletter to nic innego, jak elektroniczny biuletyn, który trafia do skrzynek pocztowych internautów zarejestrowanych jako klienci w sklepach internetowych bądź też jako użytkownicy różnych portali. Należy jednak pamiętać, że newsletter wysyłany jest tylko do tych użytkowników, którzy w trakcie rejestracji wyrażą chęć otrzymywania takich wiadomości. Może być to pewnym ograniczeniem, jednak takie rozwiązanie ma ogromną zaletę. Newsletter trafia do osoby, która chce go otrzymywać, co daje pewność, iż wysłana wiadomość zostanie odebrana i przeczytana przez odbiorcę. Newslettery są już obecne niemal na wszystkich wortalach, mogą z nich również korzystać klienci sklepów internetowych. To świetny sposób informowania swych klientów o nowościach oraz o aktualnych promocjach.