Pozycjonowanie kontra wartościowa treść

Pozycjonowanie strony WWWWiele można powiedzieć o znaczeniu optymalizacji i pozycjonowania w budowaniu wartościowych stron www, jednak nieliczni tylko są w stanie zadać sobie pytanie - co jest ważniejsze? Pozycjonowanie witryny, czy odpowiednia optymalizacja jej treści?

Liczne testy dowiodły, że przy odrobinie uporu, sprawny pozycjoner jest w stanie wepchnąć na pierwsze pozycje wyników wyszukiwania strony o wątpliwej wartości merytorycznej. Skutkuje to całą masą stron typu MFA (Made for AdSense - czyli w luźnym tłumaczeniu stworzone dla reklam adsense), na które szybko trafialiśmy poszukując informacji na interesujący nas temat, oraz równie szybko opuszczaliśmy nie znajdując sensownych wiadomości. Czy pozycjonowanie tego typu tworów miało sens? Oczywiście - dla twórcy takiej strony. Pozycjonowana fraza często potrafiła przynosić odczuwalne korzyści dzięki reklamie kontekstowej. Z drugiej strony pozycjonowanie bezwartościowych stron przyprawiało o palpitacje serca internautów, którzy nie znajdowali sensownej treści na wypozycjonowaniej witrynie.

Na przeciwległym biegunie mamy strony bez wsparcia w postaci pozycjonowania, będące jednocześnie zbiorem wysokiej jakości treści merytorycznej.

Internauta trafiając na taką stronę z pewnością będzie w stanie polecić tego typu stronkę, być może nawet do niej powróci wiedząc, że znajdzie tam interesującą go, wartościową treść. Oczywiście, o ile uda mu się na nią trafić, grzebiąc gdzieś w odległych pozycjach wyników wyszukiwania swojej ulubionej wyszukiwarki internetowej.

Tu rodzi się kolejna akademicka dyskusja: co jest lepsze - pozycjonowanie czy wartościowa treść? Ze względów ideologicznych - merytoryka. Ze względów praktycznych - pozycjonowanie. Automatycznie nasuwa się pytanie: dlaczego pozycjonowanie nie może być połączone z budowaniem sensownej treści? Wszak wydaje się to logiczne...

...gdy nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Sprawny pozycjoner posiadający solidne zaplecze, jest w stanie (jak już wcześniej wspominałem) wepchnąć samym pozycjonowaniem strony o wątpliwej jakości merytorycznej. Po co ma więc tracić czas na tworzenie sensownej, bogatej w materiały strony, jeśli moce przerobowe może skierować na stworzenie dwóch - trzech kolejnych niezbyt wartościowych witryn? Gdy do tego dojdzie prosta matematyka udowadniająca, że trzy serwisy z niską wartością contentu dają większy przychód z reklam, niż jeden wortal udostępniający sensowną treść - pozycjonowanie stron MFA wygrywa.

Niestety - nie pomoże tu krzyk osób domagających się sensownych treści w witrynach internetowych. Bezlitosne prawa rynku i tak sprawią, że pozycjonowanie słabej wartości witryn będzie bardziej opłacalne niż walka treścią, która nie zawiera synonimizowanych artykułów, lecz wiedzę opartą na przemyśleniach i ciężkiej, sumiennej pracy redaktora.