Pozycjonowanie a optymalizacja witryn internetowych

Optymalizacja strony WWWMimo, że terminy, pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych są niemal nagminnie używane obok siebie, bardzo często też funkcjonują, jako zamienniki, ich znaczenie różni się od siebie. Łączy je to, że oby dwa procesy dążą do osiągania przez serwisy internetowe możliwie najwyższej pozycji w wyszukiwaniu przez wyszukiwarki internetowe, jak np. Google, Yahoo, czy Delta Search.

Pozycjonowanie - Off-page

Pozycjonowanie, to działania polegające na pozyskiwaniu odnośników z serwisów zewnętrznych i ma ono miejsce, tak na prawdę poza docelowa witryną. Jednym z ważniejszych działań w pozycjonowaniu jest dodawanie linków do ciekawych katalogów, może ono też opierać się na tworzeniu artykułów, które będą służyć rozpowszechniania witryny, dodawanie takich artykułów do stron typu presell pages, tworzenie tekstów zapleczowych i dodawanie przy nich linków odsyłających do witryn lub umieszczania banerów na innych stronach i pod stronach.

Optymalizacja - On-page

Optymalizacja dla wyszukiwarek (Search engine optimization - SEO) obejmuje z kolei działania, które mają miejsce na stronie, obejmuje ona m. in. dopasowanie treści w tagach, odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych, ustawienie alternatywnych tekstów dla elementów graficznych, odpowiednie ustawienie menu, aranżacja jego treści, czy dobór adekwatnych nagłówków. W optymalizacja dla googla np. ważne jest stworzenie unikatowych i dokładnych tytułów dla witryn, umieszczenie w nich słów kluczowych, ale i odpowiednich odnośników i uzupełnień.

Początki pozycjonowania

Powstanie pierwszych wyszukiwarek internetowych zapoczątkowało pozycjonowanie witryn internetowych, początkowo nie było, to trudne, ponieważ, wyniki wyszukiwanie opierały się tylko na słowach kluczowych, które były umieszczane w nagłówkach. Z upływem czasu ewolucja wyszukiwarek spowodowała, że odwoływały się one tylko do bezpośredniej treści strony, kolejne zmiany zaowocowały z kolei wektorową analizą treści strony, co zmniejszyło możliwość wszelkiego manipulowania SERP (Search engine results page). Jednak tzw. Google bomb zmieniło dotychczasowe sposoby pozycjonowania, dzięki masowemu dodawaniu linku na witrynach, opisując go za pomocą an chor tekstu można w zaskakująco łatwy sposób modyfikować indeks. Dopiero funkcja wyszukiwania w czasie rzeczywistym (Real time Search) dodana do opcji wyszukiwania w Google, sprawiła, że wyszukiwarki sprawdzają i pokazują najaktualniejsze wyniki wyszukiwania.

Równolegle z rozwojem pozycjonowania i optymalizacji rozwijały się również nieetyczne sposoby pozycjonowania, których nie akceptują twórcy wyszukiwarek, ze względu na to, że zakłócają one odnajdywanie właściwych witryn odpowiednich do wpisywanych w wyszukiwarkach fraz. Do takich nieetycznych sposobów zalicza się np. duże nagromadzenie słów kluczowych lub używanie tych niezgodnych z treścią, czy cloaking.